Geïntegreerde Werking

Bij de geïntegreerde werking is de klas en leefgroep niet gescheiden.

Enkele specifieke kenmerken voor deze groepen:

  • eenvoudig en overzichtelijk leef- en leerklimaat
  • combinatie van opvoeders, leerkrachten en therapeuten
  • een rustig dagritme
  • een vast weekprogramma met aangepaste activiteiten die ook tijdens schoolvakantiedagen zoveel mogelijk worden aangehouden
  • voorspelbaarheid, duidelijkheid en continuïteit in begeleiding en programma zijn erg belangrijk

Binnen de leefgroep wordt er voornamelijk gewerkt aan:

  • Redzaamheidsvaardigheden:
    Dit kan te maken hebben met de eetsituatie, het wassen, toilet, enz. We denken bijvoorbeeld aan het leren gevarieerd en gezond eten, leren vlees snijden, leren tanden poetsen, leren handen wassen, leren poep vegen, enz.

  • Sociale vaardigheden:
    Sociale vaardigheden die kunnen geoefend worden in de leefgroep hebben vooral te maken met het gepast omgaan met groepsgenoten en begeleiders, op een gepaste manier een gesprek voeren, gepast gedrag aan tafel, enz.

  • Vrije tijdsvaardigheden:
    Op vlak van vrije tijd kan een brede waaier aan vaardigheden geoefend worden, gaande van het leren kennen van verschillende spelmaterialen over het zelfstandig gedurende een tijdje bezig zijn tot het leren samenspelen met anderen.

Voor vragen omtrent de geïntegreerde werking voor kinderen en jongeren kan je steeds contact opnemen met Annelies Vandepaer via zorgvragen@mpi-oosterlo.be.